RFSL Ungdom

Normkritik

Vi kritiserar normer och regler

I samhället finns det vissa regler
för vad som är normalt.
Reglerna kallas normer och vi är kritiska till dem.
Vi vill inte att människor ska
kallas normala eller onormala.
Vi kritiserar normer för att hbtq-ungdomar
ska få det bättre.

Vi informerar om sex

Vi tycker att sex kan vara fantastiskt.
Det är okej att ha mycket, lite eller inget sex.
Vi vill att ungdomar ska hitta sin egen sexualitet.
Därför berättar vi för ungdomar
att de inte behöver skämmas över sin kropp.
Vi förklarar också hur man kan ha säkert sex
och skydda sig mot sjukdomar och oönskad graviditet.
RFSL Ungdom vill att skolan ska bli bättre på
att undervisa om sex.